På togt med "Jensine"

Hej Maja

Tak for dit brev. Jeg er glad for at du stadig gider skrive til mig.
I sidste uge var jeg ude og sejle med "Jensine" Danmarks ældste sejlende træskib.
Vi påmønstrede i Nyborg om lørdagen, hvor vi startede med at købe ind. Det blev besluttet at sejle til Rügen i et hug, så vi måtte også sejle om natten. Rügen er en ø der ligger nede i det tidligere Østtyskland.IMAGE16.JPG

Søndag morgen gyngede det ret så meget, for jeg blev nemlig søsyg. Hele dagen sad jeg oppe på dækket og bare kiggede. Jeg spiste kun en kvart kiks hele dagen. Da vi kom ind hvor det var mere stille fik jeg det bedre. Om aftenen lå vi i havn i Sassnitz, som ligger på østsiden af Rügen. Det kostede 2 kr. at komme på toilettet. (og 12 kr. for tre min. i badet red. ) En der hedder Esben havde fødselsdag om søndagen. Han blev 18 år, så Laura og jeg lavede et par lagkager til ham.

Mandag morgen skulle vi have handlet ind igen. Der var bare megalangt til den nærmeste købmand. Da vi var færdige med at handle ind og alle 12 mennesker var om borde igen, sejlede vi videre syd om Rügen.
Mandag aften lå vi for anker, men jeg kan ikke huske hvad det hedder der hvor vi lå. Om aftenen var Laura, Thomas F og Esben ude at bade.

Tirsdag morgen sejlede vi videre til Stralssund, hvor vi også mødte nogle andre danskere, som heller ikke vidste noget om Bjarne Riis, så vi gik på avis jagt for Palles skyld. Om aftenen roede vi rundt i havnen i vores jolle, som hedder Lille Sine, hvor jeg faldt i havnen da vi skulle op. Senere på aftenen var der nogen der skulle på havneknejpe, de lovede at de nok skulle være stille når de kom hjem, men jeg tror ikke kun det var "Jensine" IMAGE18.JPGde holdt vågen, så højt snakkede de.

Efter vi havde handlet lidt ind onsdag morgen begyndte vi at sejle mod Vitte. Lige før vi nåede Vitte støtte vi på grund, men heldigvis kom vi fri igen. Inde i Vitte lagde vi til et sted, hvor der stod at vi ikke måtte ligge, men vi fik alligevel lov hvis vi bare sejlede klokken halv syv næste morgen. Om aftenen gik vi over øen til en sandstrand hvor vi badede eller lå i sol.

Torsdag morgen satte vi kursen mod Danmark. Der var ikke særlig meget vind så vi måtte sejle for motor. Da vi var nået op i Østersøen, ud for Møns Klint, stoppede vi maskinen og hoppede alle sammen i vandet undtagen Torbjørn, men han kom også i til sidst, bare ikke med egen vilje. Da vi havde badet, og alle var kommet op, sejlede vi videre. Mens vi sejlede havde vi gyngen ude over vandet. Det var helt vildt sjovt at sidde på den, mens vi sejlede. Om aftenen lå vi i havn i Fakse Ladeplads.

Fredag sejlede vi videre til Dragør, heldigvis kom der noget vind, de sidste to timer, så vi ikke skulle sejle for motor hele tiden. Da vi lå i havn kom der mange helikoptere, fordi Bill Clinton skulle komme til Danmark. Om aftenen kom Elise, Torbjørns kone og Lauras mor, hun overnattede på skibet.

Lørdag morgen kørte Elise så til Svanemøllen i Københavns havn og vi sejlede til Svanemøllen. Der var der så et nyt hold, der overtog "Jensine". Det var en rigtig god tur og jeg kunne sagtens have været af sted i to uger. Nu er jeg altså løbet tør for ideer.IMAGE17.JPG

Kærlig hilsen Marie

2. december 2010, Administrator

ikke logget ind. Klik her for at logge ind - Hjemmeside for jagten Jensine af Haderslev, bygget 1852 i Ålborg