Første gang

Første gang du er på ferietogt med "Jensine".

Når dit medlemskab og din togttilmelding er i orden, får du et mødetidspunkt i en eller anden havn. Husk kvittering for kontingent og togtgebyr. Det er den enkeltes eget ansvar at være forsikret mod uheld under ferieturen. Vel ankommet til havnen (industrihavnen - ikke sejlklubbens havn ) skal du finde "Jensine". Se efter et "stort" gammelt sejlskib med én mast, og en skrå pind (en rå ) på tværs oppe i masten. Dannebrog vajer fra bagenden (hækken).

Ankomst

. Hvis det "gamle" hold endnu er om bord, så bliv på kajen med din køjesæk (bagage), indtil skibet er helt ryddet for bagage og folk, og du tydeligt har fået at vide, at det er i orden at gå ombord. Det er vigtigt ikke at sammenblande bagagen fra de to hold. Tænk på at det "gamle" hold har krav på fred, indtil skibet er klargjort. Det vil du selv påskønne ugen efter. Når I er blevet budt velkommen af skipperen og har fundet en køje, bliver et hold sendt i byen for at købe ind (proviantere). Ligeledes undersøges beholdningerne af diesel, petroleum, flaskegas og vand, og nogle af jer bliver udvalgt (udstukket) til at fylde beholdningerne op.

Arbejdshold.

Dagligdagen ombord er baseret på, at man deles om de opgaver, der skal klares. Som eksempler kan nævnes: Lægge fra kaj, styre (bare rolig, skipperen underviser dig), sætte sejl, holde udkig, lægge til kaj, rengøring, daglige rutiner, madlavning, opvask (bakstørn),der ligesom indkøb bedst udføres af næste dags madhold, der således får tjek på beholdningerne.

Ansvar.

Besætningen inddeles i arbejdshold, og enhver er ansvarlig for den opgave, man har fået tildelt, men i alle forhold omkring skib og besætningens sikkerhed er skipperen den ansvarlige, og hans afgørelser står ikke til debat, men skal straks udføres. (Spørg, hvis du er i tvivl om, hvad der menes.) Det lyder diktatorisk, men betyder blot, at kun èn kan bestemme "om man skal køre i højre side, venstre side eller midt på vejen".

Valg af rute.

Selv om start- og sluthavn ligger fast, bliver man i fællesskab enige om ugens rute, under hensyntagen til vejrudsigten, proviantering og driftsmidler. Nogle hold vil helst sejle både nat og dag. Andre lægger vægt på en god nats søvn i en havn eller blidt vuggende for vores anker med den kraftige kæde.

Maskinen.

"Jensine" har en 130hk Gardner diesel og den tilhørende stilbare skrue er ca. en meter i diameter. Det sikrer at vi kan komme frem i (næsten) al slags vejr.

Sejl.

Regnet forfra hedder sejlene: Jager, klyver, (stag-)fok, og storsejl. Jensine har også en løs bredfok, der sættes som et vikingesejl og mest bruges i medvind. Det tovværk der hejser sejlene hedder fald. Det tovværk der styrer sejlene, når de er sat (hejst) hedder skøder. Ved fordelingen af arbejdet bør man selvfølgelig sætte de største og tungeste til det hårdeste arbejde og hjælpe der, hvor det måske kniber lidt. Lær og husk navnet på det tovværk, som du har fat i. Sejlsætningen er spændende og nemmere at forstå, når man kan se tingene. Derfor må du afvente nærmere instruktion, til du kommer om bord.

Om læ (under dæk)

Nedenunder er der stuveplads til tovværk m.m. forude (forpeak), kabys (meget lille køkken), WC (meget meget lille) med tank, vaskerum (også lille), storlukafet (opholds- og soverum med brede køjer). Efter maskinrummet kommer et agterlukaf med to køjer og navigationsplads. Vi glæder os til at se dig om bord og lover dig en anderledes ferietur



2. december 2010, Administrator

ikke logget ind. Klik her for at logge ind - Hjemmeside for jagten Jensine af Haderslev, bygget 1852 i Ålborg

Powered by Blackpoint and Umbraco