Restaurering
Igennem årene har Jensine, ligeom alle andre træskibe, krævet en
konstant vedligeholdelse for at holde sig sejlende. På denne side
vil vi snart have en oversigt over de større restaureringstiltag
som Jensine har være genstand for.
Den store Opretning af Kølsprængning
Årsagen til Jensines lange ophold (september 2003 - juni 2004)
på Rudkøbing Bådebyggeri og Riggerværksted, hedder med et poetisk
udtryk: "Tidens tand". Et træs forrådnelsesproces begynder
straks efter at træet er fældet. Allerede 20 - 30 år efter at
skibet for 150 år siden blev søsat, begyndte man at udskifte
plankerne omkring vandlinien og dele af dækkets planker. Den
løbende udskiftning har bevirket, at kun en mindre del af skrogets
tømmer er det oprindelige træ fra 1852. En proces som er velkendt
fra andre ældre træskibe såsom handelsskibe og fiskerfartøjer.
Gennem årene var størrelsen af lastelugerne blevet forøget for
at skibet kunne lastes og losses med kran. Timelønnen blev for høj
til, at det var lønsomt at fylde skibet med håndkraft. Dækkets
udseende og lastelugernes størrelse tilbageføres nu til 1924, da
Jensine fik sin første motor. Kølen og en stor del af spanterne
samt inderklædningen (garneringen) skiftes også. Kort og godt; en
meget stor del af træet, som Jensine er bygget af, skiftes ud,
samtidig med at kølsprængningen rettes op, nu da man har muligheden
for at "komme til" overalt.
De mange penge der er nødvendige for at gennemføre projektet er
først og fremmest kommet fra Skibsbevaringsfonden
og Inge og Asker Larsens Fond til støtte af almennyttige
formål. Mange andre fonde har også ydet bidrag til
restaureringen. Det betyder at man også i årene fremover kan få
Jensine at se i de danske farvande.
Indtil vi får overført data fra den tidligere hjemmeside kan du
finde mere info + billeder på dette
link.
7. juni 2011, Administrator