Jensines restaurering.



Læs også om Projektet:
1. jannuar til 30. juni 2004
30. juli til 31. december 2004
efter 1. jannuar 2005



Tegninger: efter opmålinger vi fik taget for nogle år siden.
Historie: Beretninger om Jensines fortid.
Rudkøbing bådebyggeri: Interesseede er velkomne til at følge arbejdet på Rudkøbing Bådebyggeri, så længe man husker på, at det er en arbejdsplads, så man skal ikke gå for tæt på.



Årsagen til Jensines lange ophold (september 2003 – juni 2004) på Rudkøbing Bådebyggeri og Riggerværksted, hedder med et poetisk udtryk: *Tidens tand*.
Et træs forrådnelsesproces begynder straks efter at træet er fældet.
Allerede 20 – 30 år efter at skibet for 150 år siden blev søsat, begyndte man at udskifte plankerne omkring vandlinien og dele af dækkets planker. Den løbende udskiftning har bevirket, at kun en mindre del af skrogets tømmer er det oprindelige træ fra 1852. En proces som er velkendt fra andre ældre træskibe såsom handelsskibe og fiskerfartøjer.
Gennem årene var størrelsen af lastelugerne blevet forøget for at skibet kunne lastes og losses med kran. Timelønnen blev for høj til, at det var lønsomt at fylde skibet med håndkraft. Dækkets udseende og lastelugernes størrelse tilbageføres nu til 1924, da Jensine fik sin første motor.
Kølen og en stor del af spanterne samt inderklædningen (garneringen) skiftes også.
Kort og godt; en meget stor del af træet, som Jensine er bygget af, skiftes ud, samtidig med at kølsprængningen rettes op, nu da man har muligheden for at ”komme til” overalt.
De mange penge der er nødvendige for at gennemføre projektet er først og fremmest kommet fra Danmarks Skibsbevaringsfond og Inge og Asker Larsens Fond til støtte af almennyttige formål. Mange andre fonde har også ydet bidrag til restaureringen.
Det betyder at man også i årene fremover kan få Jensine at se i de danske farvande.


Læs også om Projektet:
1. jannuar til 30. juni 2004
30. juli til 31. december 2004
efter 1. jannuar 2005




Rudkøbing 18-December-2003
Nu op til jul, er der trods vind og vejr stadigvæk hektisk aktivitet på tømmerpladsen. Jensines nye forstævn med sidetømmer samt agterstævnen, er blevet boltet forsvarligt fast og der er lavet en skabelon af agterspejlet så det nye tømmer kan tildannes.
På dækket arbejdes med nedgang foran samt lasteluger, og lønningen får den sidste finpudsning, inden den skal monteres først i det nye år.
Under dæk er bjælkevægeren bakset på plads fra midtskibs til forstævn både i SB og BB side.
Jensine begynder virkelig at ligne noget der skal ud at sejle igen.
Ernst

65.jpg
65.jpg
66.jpg
66.jpg
67.jpg
67.jpg
68.jpg
68.jpg
69.jpg
69.jpg
70.jpg
70.jpg
Klik for at se billederne i stort.



Rudkøbing 5-December-2003
Teltet er nu helt over Jensine. Arbejdet skrider fint frem - på trods af der hele tiden dukker nye ting op.
I de gamle synsrapporter fra 1924 nævnes der, at der var 12 vandrette knæ i hver side. Det er noget flere end beregnet, helt nøjagtig 9 stk.
Stævnen kom på plads fredag eftermiddag - imponerende syn. Arbejdet med bjælkevægere og setgange er ny påbegyndt sideløbende med dæksbjælker og stikbjælker, som jo skal på plads inden. Hele agterspejlet er afmonteret - underligt syn.
Anders

60.jpg
60.jpg
61.jpg
61.jpg
62.jpg
62.jpg
63.jpg
63.jpg
64.jpg
64.jpg



Rudkøbing 21-November-2003
Den seneste tids regn og blæst generer nu for alvor arbejdet på tømmerpladsen, så værftets folk ser frem til at vinterteltet bliver færdigmonteret. Dette skulle ske i løbet af den kommende uge.
Beslutningen om at forny hele Jensines agterspejl er nu taget, så der er blevet spændt en jernring rund om hele agterskibet for at holde sammen på formerne, inden spejlet kan brækkes ud.
Ernst

54.jpg
54.jpg
55.jpg
55.jpg
56.jpg
56.jpg
57.jpg
57.jpg
58.jpg
58.jpg
59.jpg
59.jpg



15/16-November-2003
I denne weekend blev arbejdet med at fjerne gammel lak fra rundholterne fortsat af fem småfrysende dæksgaster. Masten samt klyver-/jagerbom blev skrabet færdig og træet fik den første gang lindolie, men der resterer stadig en del arbejde på de øvrige rundholter.
Værftets arbejde skrider fortsat fremad og nyt træ rejses. De første trænagler er monteret og denne metode til fastgørelse af planker og spant skal fremover, helt eller delvis, erstatte bolte og spiger. Under adskillelsen af Jensine, blev der fundet tydelige spor efter trænagler i de ældste spant og bundstokke.
Jensine er nu da vinteren nærmer sig ved at blive overdækket med et stort telt, så arbejdet kan forsætte uden særlig hensyn til vind og vejr.
Ernst

48.jpg
48.jpg
49.jpg
49.jpg
50.jpg
50.jpg
51.jpg
51.jpg
52.jpg
52.jpg
53.jpg
53.jpg



07-November-2003
Arbejdet med Jensine går sin skæve gang. Værftets folk er nu nået hen i agterskibet og konstateret råd og boltesyge i agterbjørnen, så den er pillet ud. Stævntræet agter er ligeledes angrebet og det vurderes nu om agterstævnen sammen med hele agterspejlet skal repareres eller skiftes ud. Denne beslutning tages i løbet af de nærmeste dage.
På dæk er der nu nye dæksstøtter hele vejen rundt (på nær en) og inden længe begynder arbejdet med lønning og lasteluger. Samtidigt granskes gamle billeder intenst for at kunne genskabe det oprindelige udseende af nedgangskappen ved ankerspillet samt krøbelspillet ved masten.
Ernst

40.jpg
40.jpg
41.jpg
41.jpg
42.jpg
42.jpg
43.jpg
43.jpg
44.jpg
44.jpg
45.jpg
45.jpg
46.jpg
46.jpg
47.jpg
47.jpg



Rudkøbing 24-Oktober-2003
Arbejdet med Jensine er nu heldigvis gået ind i genopbygnings fasen og det er efterhånden særdeles synligt. Udskæring og montering af nye spanter og bundstokke skrider hurtigt fremad, så alle huller efter de gamle næsten er fyldt ud. Nyt kølsvin er monteret og boltet fast på kølen, den gamle stævn er væk, og på dækket skyder de nye støtter op.
Bjælkevægeren, den øverste del af garneringen som bærer dæksbjælkerne, så egentlig ud til at være i orden, men under gennemgangen af Jensine blev det konstateret at den på bagsiden så lidt ”mystisk” ud. Det blev besluttet at den skulle fornys nu, da det ville blive en bekostelig affære, hvis det skulle ske efter at apteringen var sat op. Efter udtagning viste det sig at man også før i tiden kunne være ”meget meget kreativ”. Bjælkevægeren var nemlig skåret af det absolut yderste del af stammen hvor barken sidder, så - ”hvis man nu bare vender den side indad, så opdager de sku’ nok ikke noget de første 100 år”. Som billedet viser, er over halvdelen splint og dermed uden styrke. Der har sikkert siddet bark på bagsiden af vægeren da den blev sat op.
34.jpg
34.jpg
35.jpg
35.jpg
36.jpg
36.jpg
37.jpg
37.jpg
38.jpg
38.jpg
39.jpg
39.jpg



10-Oktober-2003
Duften af ”frisk” egetræ er nu ved at brede sig i Jensine’s lastrum hvor nye spanter og bundstokke er ved at fylde huller ud efter de gamle. Udhugning af stævnen er gået i gang, men trods angrebet af svamp, falder den ikke lige ud, men må hugges ud i småstykker.
Se også Rudkøbing Bådebyggeri’s hjemmeside hvor Jensine nu er kommet ”på ret køl”
30.jpg
30.jpg
31.jpg
31.jpg
32.jpg
32.jpg
<
33.jpg
33.jpg



4. oktober 2003
Det er ved at være tid for de første nye stykker træ.
26.jpg
26.jpg
27.jpg
27.jpg
28.jpg
28.jpg
29.jpg
29.jpg



26. september 2003
Jensine har fået sit originale spring tilbage. Det er helt fantastisk og ret overvældende. Det var et imponerende syn for os, da vi i fredags kørte ind på værftet.
Kølen er under - og skal for øvrigt ud igen, således de gamle spant og bundstokke, som skal blive, kan blive rettet til - ca. 70 m klædning er ude excl. de to kølrange. Det er endnu ikke fastlagt, hvordan det originale spantsystem har været opbygget, måske efter en endnu ældre tradition, og alle planker skal monteres igen med trænagler og ikke spir. Vi har fundet mærker fra de gamle trænagler. Skibsbyggere fra Norge kommer ned for at instruere i denne tradition.
Lugekarmene er væk, og det ser ud til, at dækket har klaret operationen.
22.jpg
22.jpg
23.jpg
23.jpg
24.jpg
24.jpg
25.jpg
25.jpg



18. september 2003
Den nye køl er nu ankommet på tømmerpladsen og er ved at blive høvlet til. I morgen fredag forventes det, at den bliver sat ind under Jensine. Så er det lige før opretningen kan begynde.
Se i øvrigt Bent Hartvig’s hjemmeside http://www.baadebyggeri.dk under ”Jensine”, hvor man ligeledes kan følge med i hvordan restaureringen skrider frem.
17.jpg
17.jpg
18.jpg
18.jpg
19.jpg
19.jpg
20.jpg
20.jpg
21.jpg
21.jpg



12. september 2003
Ballast, garnering og kølsvin er fjernet, kølen ryger helt i den kommende uge.
09.jpg
09.jpg
10.jpg
10.jpg
11.jpg
11.jpg
12.jpg
12.jpg
13.jpg
13.jpg
14.jpg
14.jpg
15.jpg
15.jpg
16.jpg
16.jpg



4. september 2003
Normalt er det ungerne der får en tur i Jensine’s gynge, men i dag fik hun selv en tur i luftgyngen, idet en stor 300 tons kran flyttede Jensine væk fra værftets bedding. Det krævede to løft og efter at have benyttet DK SAILS trappesten som mellemstation landede hun sikkert på tømmerpladsen, hvor hun skal stå under hele forløbet. Det hele foregik stille og roligt, og uden skader på Jensine, takket være professionel indsats fra både værft og kranfolk.

Nu da Jensine var oppe at hænge fik vi konstateret at hun vejer ~35 tons, uden rig, lønning, motor, aptering og med det meste af ballasten udtaget.

Se alle billeder af flytningen til tømmerpladsen.
eller klik på de billeder du vil se i stort format.
01.jpg
01.jpg
02.jpg
02.jpg
03.jpg
03.jpg
04.jpg
04.jpg
05.jpg
05.jpg
06.jpg
06.jpg
07.jpg
07.jpg
08.jpg
08.jpg



Læs også om Projektet:
1. jannuar til 30. juni 2004
30. juli til 31. december 2004
efter 1. jannuar 2005