Jensines restaurering. |
|
Læs også om Projektet:
1. jannuar til 30. juni 2004
30. juli til 31. december 2004
efter 1. jannuar 2005
|
Tegninger: efter opmålinger vi fik taget for nogle år siden.
Historie: Beretninger om Jensines fortid.
Rudkøbing bådebyggeri: Interesseede er velkomne til at følge arbejdet på Rudkøbing Bådebyggeri, så længe man husker på, at det er en arbejdsplads, så man skal ikke gå for tæt på.
Årsagen til Jensines lange ophold (september 2003 – juni 2004) på
Rudkøbing Bådebyggeri og Riggerværksted, hedder med et poetisk udtryk:
*Tidens tand*.
Et træs forrådnelsesproces begynder straks efter at træet er fældet.
Allerede 20 – 30 år efter at skibet for 150 år siden blev søsat,
begyndte man at udskifte plankerne omkring vandlinien og dele af
dækkets planker. Den løbende udskiftning har bevirket, at kun en mindre
del af skrogets tømmer er det oprindelige træ fra 1852. En proces som er
velkendt fra andre ældre træskibe såsom handelsskibe og fiskerfartøjer.
Gennem årene var størrelsen af lastelugerne blevet forøget for at skibet
kunne lastes og losses med kran. Timelønnen blev for høj til, at det var
lønsomt at fylde skibet med håndkraft. Dækkets udseende og lastelugernes
størrelse tilbageføres nu til 1924, da Jensine fik sin første motor.
Kølen og en stor del af spanterne samt inderklædningen (garneringen)
skiftes også.
Kort og godt; en meget stor del af træet, som Jensine er bygget af,
skiftes ud, samtidig med at kølsprængningen rettes op, nu da man har
muligheden for at ”komme til” overalt.
De mange penge der er nødvendige for at gennemføre projektet er først og
fremmest kommet fra Danmarks Skibsbevaringsfond og Inge og Asker Larsens
Fond til støtte af almennyttige formål. Mange andre fonde har også ydet
bidrag til restaureringen.
Det betyder at man også i årene fremover kan få Jensine at se i de
danske farvande.
|
Læs også om Projektet:
1. jannuar til 30. juni 2004
30. juli til 31. december 2004
efter 1. jannuar 2005
|
Rudkøbing 18-December-2003
Nu op til jul, er der trods vind og vejr stadigvæk hektisk aktivitet på tømmerpladsen. Jensines nye forstævn med sidetømmer samt agterstævnen, er blevet boltet forsvarligt fast og der er lavet en skabelon af agterspejlet så det nye tømmer kan tildannes.
På dækket arbejdes med nedgang foran samt lasteluger, og lønningen får den sidste finpudsning, inden den skal monteres først i det nye år.
Under dæk er bjælkevægeren bakset på plads fra midtskibs til forstævn både i SB og BB side.
Jensine begynder virkelig at ligne noget der skal ud at sejle igen.
Ernst
|
Rudkøbing 5-December-2003
Teltet er nu helt over Jensine. Arbejdet skrider fint frem - på trods af der hele tiden dukker nye ting op.
I de gamle synsrapporter fra 1924 nævnes der, at der var 12 vandrette knæ i hver side. Det er noget flere end beregnet, helt nøjagtig 9 stk.
Stævnen kom på plads fredag eftermiddag - imponerende syn. Arbejdet med bjælkevægere og setgange er ny påbegyndt sideløbende med dæksbjælker og stikbjælker, som jo skal på plads inden. Hele agterspejlet er afmonteret - underligt syn.
Anders
|
Rudkøbing 21-November-2003
Den seneste tids regn og blæst generer nu for alvor arbejdet på tømmerpladsen, så værftets folk ser frem til at vinterteltet bliver færdigmonteret. Dette skulle ske i løbet af den kommende uge.
Beslutningen om at forny hele Jensines agterspejl er nu taget, så der er blevet spændt en jernring rund om hele agterskibet for at holde sammen på formerne, inden spejlet kan brækkes ud.
Ernst
|
15/16-November-2003
I denne weekend blev arbejdet med at fjerne gammel lak fra rundholterne fortsat af fem småfrysende dæksgaster. Masten samt klyver-/jagerbom blev skrabet færdig og træet fik den første gang lindolie, men der resterer stadig en del arbejde på de øvrige rundholter.
Værftets arbejde skrider fortsat fremad og nyt træ rejses. De første trænagler er monteret og denne metode til fastgørelse af planker og spant skal fremover, helt eller delvis, erstatte bolte og spiger. Under adskillelsen af Jensine, blev der fundet tydelige spor efter trænagler i de ældste spant og bundstokke.
Jensine er nu da vinteren nærmer sig ved at blive overdækket med et stort telt, så arbejdet kan forsætte uden særlig hensyn til vind og vejr.
Ernst
|
07-November-2003
Arbejdet med Jensine går sin skæve gang. Værftets folk er nu nået hen i agterskibet og konstateret råd og boltesyge i agterbjørnen, så den er pillet ud. Stævntræet agter er ligeledes angrebet og det vurderes nu om agterstævnen sammen med hele agterspejlet skal repareres eller skiftes ud. Denne beslutning tages i løbet af de nærmeste dage.
På dæk er der nu nye dæksstøtter hele vejen rundt (på nær en) og inden længe begynder arbejdet med lønning og lasteluger. Samtidigt granskes gamle billeder intenst for at kunne genskabe det oprindelige udseende af nedgangskappen ved ankerspillet samt krøbelspillet ved masten.
Ernst
|
Rudkøbing 24-Oktober-2003
Arbejdet med Jensine er nu heldigvis gået ind i genopbygnings fasen og det er efterhånden særdeles synligt. Udskæring og montering af nye spanter og bundstokke skrider hurtigt fremad, så alle huller efter de gamle næsten er fyldt ud. Nyt kølsvin er monteret og boltet fast på kølen, den gamle stævn er væk, og på dækket skyder de nye støtter op.
Bjælkevægeren, den øverste del af garneringen som bærer dæksbjælkerne, så egentlig ud til at være i orden, men under gennemgangen af Jensine blev det konstateret at den på bagsiden så lidt ”mystisk” ud. Det blev besluttet at den skulle fornys nu, da det ville blive en bekostelig affære, hvis det skulle ske efter at apteringen var sat op. Efter udtagning viste det sig at man også før i tiden kunne være ”meget meget kreativ”. Bjælkevægeren var nemlig skåret af det absolut yderste del af stammen hvor barken sidder, så - ”hvis man nu bare vender den side indad, så opdager de sku’ nok ikke noget de første 100 år”.
Som billedet viser, er over halvdelen splint og dermed uden styrke. Der har sikkert siddet bark på bagsiden af vægeren da den blev sat op.
|
|
10-Oktober-2003
Duften af ”frisk” egetræ er nu ved at brede sig i Jensine’s lastrum hvor nye spanter og bundstokke er ved at fylde huller ud efter de gamle. Udhugning af stævnen er gået i gang, men trods angrebet af svamp, falder den ikke lige ud, men må hugges ud i småstykker.
Se også Rudkøbing Bådebyggeri’s hjemmeside hvor Jensine nu er kommet ”på ret køl”
|
|
4. oktober 2003
Det er ved at være tid for de første nye stykker træ.
|
|
26. september 2003
Jensine har fået sit originale spring tilbage. Det er helt fantastisk og ret overvældende. Det var et imponerende syn for os, da vi i fredags kørte ind på værftet.
Kølen er under - og skal for øvrigt ud igen, således de gamle spant og bundstokke, som skal blive, kan blive rettet til - ca. 70 m klædning er ude excl. de to kølrange. Det er endnu ikke fastlagt, hvordan det originale spantsystem har været opbygget, måske efter en endnu ældre tradition, og alle planker skal monteres igen med trænagler og ikke spir. Vi har fundet mærker fra de gamle trænagler. Skibsbyggere fra Norge kommer ned for at instruere i denne tradition.
Lugekarmene er væk, og det ser ud til, at dækket har klaret operationen.
|
|
18. september 2003
Den nye køl er nu ankommet på tømmerpladsen og er ved at blive høvlet til. I morgen fredag forventes det, at den bliver sat ind under Jensine. Så er det lige før opretningen kan begynde.
Se i øvrigt Bent Hartvig’s hjemmeside http://www.baadebyggeri.dk under ”Jensine”, hvor man ligeledes kan følge med i hvordan restaureringen skrider frem.
|
|
12. september 2003
Ballast, garnering og kølsvin er fjernet, kølen ryger helt i den kommende uge.
|
|
4. september 2003
Normalt er det ungerne der får en tur i Jensine’s gynge, men i dag fik hun selv en tur i luftgyngen, idet en stor 300 tons kran flyttede Jensine væk fra værftets bedding. Det krævede to løft og efter at have benyttet DK SAILS trappesten som mellemstation landede hun sikkert på tømmerpladsen, hvor hun skal stå under hele forløbet. Det hele foregik stille og roligt, og uden skader på Jensine, takket være professionel indsats fra både værft og kranfolk.
Nu da Jensine var oppe at hænge fik vi konstateret at hun vejer ~35 tons, uden rig, lønning, motor, aptering og med det meste af ballasten udtaget.
Se alle billeder af flytningen til tømmerpladsen.
eller klik på de billeder du vil se i stort format.
|
|
|
|